Friday, November 11, 2011

~kaWin?niKah?~


Bismillahirrahmanirrahim.
Selawat dan salam ke atas nabi Muhammad S.A.W

Hoho,ni kali ke-3 update blog dalam minggu ni.Ewah-ewah,over nampak,kui3.Sebab dah lama tak ziarah blog ni.Alang-alang ziarah tu,bia samapai tuan rumah halau,haha.Esok ada exam sebenarnya.Exam madah Fiqh Ahwal Syakhsiah.Subjek ni tentang munakahat atau nama Melayunya,perkahwinan.Memang mengantuk sebenarnya madah ni,sebab banyak tentang perkahwinan.Maklumla,tak der pengalaman,haaha.Tapi lama-lama baca buku ni,alhamdulillah banyak fikrah ana sal perkahwinan ni,berubah,cheewah.Kira boleh r nak jadi penasihat kat kawan-kawan yang rasa nak kawin awal tu,hehe.Bukak fb td,jumpa group "Kami nak kawin awal".So,ana ada la tertarik dengan pandangan seorang ukhti ni.So,jom baca jap.^_______^


"Antara perkara yang memeningkan orang-orang bujang bila berkaitan dgn hal munakahat adalah duit.Mak ayah suruh tunggu sampai habis degree atau dh ad 3kunci pun famous juga..

hakikatnya semua itu bukan masalah..betul x?
tp utk memahamkn org lain bukan senang.
walaupun kita tahu je..
Allah dan RasulNya dh beritahu awal2 sejak 1400 tahun dulu..

-Saidina Ali dulu xad ap2 harta waktu nk nikah dgn Saidatina Fatimah ,yang ad cuma sepasang baju besi yang dijadikn sebagai mas kahwin..kita 'APA YANG ADA?'
rasanya kita lebih kaya dpd Saidina Ali .

jom baca ni..

Rasulullah s.a.w bersabda: Tiga perkara yang jangan dilambat-lambatkan, iaitu solat apabila telah masuk waktunya, jenazah apabila telah siap (urusan mandi dan kafan) dan anak gadis setelah ditemui (pasangan) yang sesuai untuknya. (H.R. Tirmidzi)



“Barangsiapa yang dimudahkan baginya untuk menikah, lalu ia tidak menikah maka tidaklah ia termasuk golonganku” (HR.At-Thabrani dan Al-Baihaqi).

Firman Allah:" Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui. "(An-Nur:32)

Sabda Rasulullah s.a.w: Tiga golongan yang akan selalu diberi pertolongan oleh Allah ialah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah s.w.t, seorang penulis yang selalu memberi penawar dan seorang yang menikah demi menjaga kehormatan dirinya. (H.R. Thabrani)

Sabda Rasulullah s.a.w: Apabila datang kepadamu seorang laki-laki untuk meminang, yang engkau redha terhadap agama dan akhlaknya, maka nikahkanlah dia. Bila tidak engkau lakukan maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan akan timbul kerosakan yang merata di muka bumi. (H.R. Tirmidzi dan Ahmad)

Umar bin al-Khattab r.a telah berkata: Kahwinkanlah anak-anak kamu apabila sampai baligh, janganlah kamu menanggung dosa-dosa mereka. (Disebut oleh Ibnu Jauzi dalam Ahkam An-Nisa)

Rasulullah s.a.w bersabda: Siapa yang benci dengan cara hidup (sunnah) ku maka dia tidak termasuk golonganku. (H.R. Bukhari dan Muslim)

Menurut Saidina Abbas r.a, bahawa tidak sempurna ibadat seseorang kecuali apabila ia sudah berkahwin.

Pernah Saidina Abbas r.a menghimpunkan anak-anak lelakinya yang masing-masing telah remaja, lalu beliau berkata kepada anak-anak remajanya itu:

"Wahai anak-anakku, jika kamu semua telah mempunyai keinginan untuk berkahwin, maka beritahulah kepada ku, InsyaAllah aku akan berusaha untuk mengahwinkan kamu. Kerana apabila seseorang manusia telah melakukan zina maka ketika itu Allah SWT cabut iman mereka dari hatinya."

Maksudnya: “Wahai pemuda(belia) sesiapa yang mampu dikalangan kamu untuk (berjima) maka berkahwinlah, Sesunguhnya ia menundukkan pandangan kamu, memelihara kemaluan mu(kehormatan) dan bagi sesiapa dikalangan kamu yang tidak mampu dengannya adalah dengan berpuasa. Sesungguhnya ia adalah pencegahnya”

Dari fatimah binti Qais , Sesungguhnya Rasulullah saw telah megarahkannya mengahwini Usamah bin Zaid pada ketika itu berusia belum menjangkau 16 tahun. Nikahlah kamu akan Usamah bin Zaid” Maka aku enggan. Kemudian Rasulullah s.a.w bersabda “Nikahlah dengan Usamah bin Zaid”. Maka aku nikahinya. Maka Allah swt telah memberikan kebaikan kelapangan(Riwayat muslim)

Semoga Allah menyatukan hati-hati kita, menjadikan kita saling mencintai karena Dia; sebagaimana dalam hadits yang diriwayatkan oleh Tirmidzi Rasululllah saw bersabda:

"Di sekitar Arsy ada menara-menara dari cahaya. Di dalamnya ada orang-orang yang pakaiannya dari cahaya dan wajah-wajah mereka bercahaya. Mereka bukan para nabi atau syuhada'. Para nabi dan syuhada' iri kepada mereka. Ketika ditanya para shahabat, Rasulullah menjawab, "Mereka adalah orang-orang yang saling mencintai karena Allah, saling bersahabat kerana Allah dan saling kunjung mengunjungi kerana Allah..

"Sesiapa sahaja yang memberi kerana Allah, menolak kerana Allah, mencintai kerana Allah, membenci kerana Allah, dan menikah kerana Allah, maka bererti ia telah sempurna imannya."{HR. Al-Hakim}

"Sesiapa pun tidak akan merasakan manisnya iman, sehingga ia mencintai seseorang hanya kerana Allah semata."{HR. Bukhari}

Umar ibnul Khathab r.a mengatakan tentang masalah sebaik-baik mahar :

“Janganlah kalian berlebih-lebihan dalam menetapkan mahar para wanita, karena kalau mahar itu dianggap sebagai pemuliaan di dunia atau tanda takwa kepada Allah SWT, tentunya Rasulullah SAW lebih dahulu daripada kalian untuk berbuat demikian”[HR. Abu Dawud]

“Berikanlah mahar kepada wanita-wanita yang kalian nikahi sebagai

pemberian dengan penuh KERELAAN.” (QS.An Nisa’ : 4)

5 comments:

  1. betul2x...sokong ida..azeelah kan? wink2.. semoga berjaya dlm imtihan

    ReplyDelete
  2. syida,,sbnrnyo sy tujukan post ni tuk awk,,hehe

    kak anis,,yup,,sy azilah,,hehe,,
    jazakillah,,allahu yuwaffiquki

    ReplyDelete
  3. boleh doh tu lah.....
    maka kahwinlah..apabila sudh smpai masnya,,,...

    ReplyDelete
  4. elah : aku quote ayat ida ugop "maka berkahwinlah kamu.." nk aku translate b.a ko?hahaha..dakpe..mu pro doh b.a..aku ngakok ag nieh..ngeh3..
    bnda baik kan..maka berkahwinlah dan sempurnakanlah agamamu...*_____*

    ReplyDelete