Friday, December 2, 2011

~menGintai taRbiyah~

~hari berGanti hari,
aku termenung mengenang diri,
sakit dengan manusia yang sering menghukum nafsi,
aku tersenyum pada diri sendiri,
tapi menangis dalam hati,
cepat-cepat kupujuk dengan bisikan Ilahi,
terus hati aku menari-nari,
betapa Tuhan aku itu sering mengerti,
mengapa aku harus endah dengan manusia yang tidak mahu peduli?
bermacam-macam ragam yang aku hadapi setiap hari,
sungguh ia menjadi tarbiyah buat diri,
allah mengajar aku erti hidup ini,
mereka cakap,tarbiyah itu hanya didapati di usrah yang sering dihadiri,
diperoleh melalui daurah yang selalu didengari
tapi aku tidak setujui,
aku mengintai-intai tarbiyah di sekeliling manusiawi,
mendongak ke ukhrawi,menunduk duniawi,
aku tersenyum lagi,
sungguh,aku ingin kembali,
mewarnai diri,dengan ayat-ayat Ilahi,
yang tidak pernah aku bosan walau sekali,
allahu rabbi,,janganlah tinggalkan aku walau sesaat berlalu pergi,
Aku mengintai tarbiyah itu sekali lagi,,
dan entah kenapa..tersenyum tidak henti,
Terima kasih wahai rabbi,,
enta maqsuudi,wa ridhaka matluubi..T_T ~





No comments:

Post a Comment