Thursday, February 17, 2011

Wajah-wajah itu,,





Kutatap wajah-wajah itu,
wajah yang tidak pernah jemu memberi ilmu,
tidak pernah rabun dengan buku-buku,
tidak pernah jemu menyebut nama Allah yang satu,
mengingatkan manusia yang leka dengan dunia yang palsu,
aku jadi sangat terharu,

Kutatap wajah-wajah itu,
jasad dan rohnya bersatu padu,
menyampaikan Islam yang tidak pernah layu,
walau manusia-manusia yang lain sudah mula rasa kaku,
aku lumpuh dengan sikap-sikap manusia yang tahu tapi tidak mahu itu,
membekukan kejahilan dengan simen kedegilan yang berbata-batu,
tapi wajah-wajah itu tidak pernah mengalah dengan manusia-manusia yang beku,
aku jadi sangat teruja dan terpaku,

Kutatap wajah-wajah itu,
menyampaikan shadatul haq yang yang perlu diberitahu,
memberi air mau'izah pada manusia yang dahagakan ilmu,
menyuapkan hidangan-hidangan rohani pada hati yang kelaparan itu,
sungguh aku kagum pada sang murabbi yang terpahat disanubariku,
wajah-wajah itu tersenyum menyampaikan sesuatu,
sunggh aku terpana dan terharu,
semoga tiada yang mengharu biru wajah-wajah itu,

Kutatap wajah-wajah itu,
kerutan dahi menjadi saksi yang pasti di situ,
bimbang melihat manusia di sisi terpesong dari landasan Ilahi yang satu ,
mengingatkan manusia pada kematian yang datang tanpa meminta izin dahulu,
menjadikan rasulullah uswah hasanah yang perlu diikuti itu,
membuatkan rasa sebak di hatiku,
aku berkata pada diri yang sedang berlawan dengan nafsu,
suatu hari nanti,akan ku ukir wajahku menjadi wajah-wajah itu,
wajah yang tidak pernah lelah walau diuji dengan masalah dunia yang beribu-ribu,
semoga allah memberi cahanyaNYA pada wajah--wajah itu,
semoga kita bertemu di syurga yang ditunggu-tunggu.

No comments:

Post a Comment